begin pagina over eigenwijsjerijk informatie download inschrijfformulieren tarieven eigenwijsjerijk neem contact op met eigenwijsjerijk

Wie zijn wij
Selma Hannink-van Ommen en Sanne Duringhof zijn de initiatiefnemers van Eigenwijsjerijk kinderopvang. Tijdens onze gezamenlijke studie pedagogiek ontstonden de eerste ideeŽn.

Vaak fantaseerden we over hoe het ideale kinderdagverblijf er volgens ons uit zou moeten zien. Na jaren werkervaring voegden we de daad bij het woord en openden we Eigenwijsjerijk!
Wie wij zijn: jong, enthousiast, fris, nieuw, ondernemend en lekker eigenwijs!

Visie
Waar Eigenwijsjerijk voor staat is direct in onze naam terug te vinden, kinderen op hun eigen wijze de wereld laten ontdekken!
Eigenwijsjerijk is een huiselijke en kleinschalige plek, waarbij we ernaar streven dat kinderen zich er veilig en vertrouwd voelen. Vanuit een veilige basis durven kinderen zich te ontwikkelen en daarnaast ook zichzelf te zijn! Wij proberen dit veilige gevoel te creŽren door vaste gezichten (niet telkens wisselende leidsters), een eigen groep, veel persoonlijke aandacht en een vast ritme.
Eigenwijsjerijk gaat ervan uit dat kinderen sterk, onderzoekend, nieuwsgierig, enthousiast en ondernemend de wereld willen verkennen. Kinderen hebben elk een eigen tempo en een eigen wijze. Eigenwijsjerijk is kindvolgend, we stimuleren de zelfontplooiing van kinderen, waarbij de uniciteit van elk kind centraal staat. 
Bij jonge kinderen is de zintuigelijke ontwikkeling belangrijk. Kinderen de ruimte geven om de wereld te ontdekken, te beleven en te ervaren is dan ook een van de hoofddoelen van Eigenwijsjerijk. Hiermee sluiten we aan bij de visie van de Italiaanse pedagoog Loris Malaguzzi: Reggio Emilia. In een gedicht verwoord hij zijn idee over kinderen:

ĎDe 100 talen van een kindí
Het kind
bestaat uit honderd
Het kind heeft
honderd talen
honderd handen
honderd gedachten
honderd manieren van denken
spelen en praten
Honderd alsmaar honderd
manieren van luisteren
verbazen, liefhebben
honderd vreugdes
om te zingen en te begrijpen
honderd werelden
om te ontdekken
honderd werelden
om uit te vinden
honderd werelden
om te dromen
Het kind heeft
honderd talen (en nog eens honderd honderd honderd)
maar ze stelen er negenennegentig
De school en de cultuur
scheiden het hoofd van het lichaam
Ze zeggen hem:
te denken zonder handen
te doen zonder hoofd
te luisteren en niet te praten
te begrijpen zonder vreugde
lief te hebben en zich te verbazen
alleen met Pasen en met Kerstmis
Ze zeggen hem:
dat spel en werk
realiteit en fantasie
wetenschap en verbeelding
hemel en aarde
verstand en droom
dingen zijn die niet bij elkaar horen
Kortom, ze zeggen hem
dat de honderd er niet is
Het kind zegt:
Zeker, de honderd is er wel!
__________________
Morgen is overmorgen morgen! 

Wij sluiten ons hierbij aan door te zeggen: elk kind heeft 100 talen. Elk kind heeft eigen talenten en mogelijkheden, wij willen hier oog voor hebben en vinden het belangrijk dat een kind zichzelf kan zijn!
De kinderen gaan zelf op ontdekkingstocht en wij volgen ze en waar nodig begeleiden we ze. In de praktijk komt het erop neer dat we vinden dat zulke jonge kinderen nog niet schools benaderd hoeven te worden, maar geheel op eigen wijze en in eigen tempo de wereld mogen ontdekken en ervaren.
Speerpunten van Eigenwijsjerijk

  • Verantwoorde, kwalitatief goede kinderopvang

  • Veel aandacht en liefde voor de kinderen

  • Huiselijke sfeer, kleinschalig

  • Hoogopgeleide leidsters

  • Lekker eigenwijs, net even anders dan anders

  • Ruime openingstijden

  • Natuurlijk nog geen wachtlijst

  • Lekker veel naar buiten en op pad

  • Samen de wereld ontdekken

  • Verticale groepen

  • Eigen visie op kinderopvang (o.a. Reggio Emilia)


© Eigenwijsjerijk  | Ontwerp door Graphics-design.nl